compare Porównaj (0)

blog article icon

Naturalne sposoby na kleszcze. Nasz przegląd

Poradnik

Kleszcze to małe pajęczaki, które żyją w lasach, na polach, łąkach i w parkach. Żywią się krwią zwierząt, w tym ludzi. Mogą przenosić wiele chorób, takich jak borelioza, kleszczowe zapalenie mózgu i tularemia. Doradzamy jak naturalnymi metodami chronić się przed kleszczami. Czego nie lubią kleszcze? Co robić po spacerze? Zapraszamy do lektury!

Choroby odkleszczowe

Kleszcze mogą przenosić choroby, które mogą być niebezpieczne dla ludzi i zwierząt. Najczęstsze choroby odkleszczowe występujące w Polsce to:

• Borelioza. Choroba bakteryjna, która może powodować wiele objawów, w tym gorączkę, bóle głowy, zmęczenie i bóle stawów.
  • Kleszczowe zapalenie mózgu. Wirusowa choroba, która może powodować zapalenie mózgu i rdzenia kręgowego.
  • Tularemia. Nakteryjna choroba, która może powodować objawy podobne do grypy, takie jak gorączka, dreszcze i bóle mięśni.

W przypadku zauważenia objawów którejkolwiek z tych chorób, szybko kontaktujcie się z lekarzem.

Kleszcze mają osiem nóg i okrągłe, spłaszczone ciało. Mają również długą, cienką ssawkę, którą wbijają w skórę zwierzęcia, aby pobrać krew.

Sprawdź naszą kategorię z naturalnymi środkami na kleszcze

Gdzie żyją kleszcze?

Naturalnym środowiskiem kleszczy są lokalizacje wilgotne (80-100%), które charakteryzuje niska przewiewność i niewielkie skoki temperatury w ciągu doby. Są to np.

• drzewa liściaste
  • krzewy
  • łąki
  • wysokie trawy

Większa aktywność kleszczy występuje, gdy zwiększa się temperatura. Nimfy, samice i samce są głównie aktywne od marca do października/ listopada (sezon jest krótszy na wyżynach i w górach), larwy  aktywne są od kwietnia/maja do października.

Czy kolor ubrania zachęca lub odstrasza kleszcze?

Jeden z największych mitów na temat kleszczy: - Nie ubieraj jasnych kolorów do lasu, bo będziesz przyciągać kleszcze! Wręcz zaleca się ubieranie jasnych kolorów na spacer do lasu lub parku…dlaczego? Bo na jasnych ubraniach łatwiej kleszcza zauważyć i się go pozbyć.

Kleszcze tak naprawdę nie posiadają narządu wzroku - są ślepe, więc nie rozróżniają kolorów. Dlatego Twoja pomarańczowa koszulka z pewnością nie będzie dla nich bardziej zachęcająca niż granatowa lub czarna.

A jak łatwo chronić się przed kleszczami? Wiemy to!

Olejki eteryczne na kleszcze

Olejki eteryczne lub mieszanki olejków eterycznych o zapachach, których nie lubią kleszcze to skuteczne narzędzie w śmiesznie niskich cenach - najlepsze olejki eteryczne w profilaktyce antykleszczowej to:

• olejek geraniowy,
  • olejek z drzewa herbacianego,
  • olejek eukaliptusowy
  • olejek lawendowy
  • olejek miętowy.

Sprawdź nasze naturalne olejki eteryczne

Środki ochronne przeciw kleszczom

W naszej drogerii ekologicznej dostępne są gotowe środki odstraszające, chociaż w nazwie nie mają tego wprost napisane bo sanepid zabrania o niechemicznych środkach pisać, że odstraszają kleszcze. Przykładem jest Balsam ochronny dla dzieci z olejkami andiroba i geranium niepożądanymi przez komary i owady latające Baby Anthyllis.

Przetestowaliśmy je na sobie i od bardzo dawna nie przynieśliśmy ze sobą kleszcza. A przecież wiecie jak uwielbiamy sporty, wycieczki i podróżowanie. Lasy, pola i parki to dla nas codzienność w okresie wiosenno-letnim.

Naturalna ochrona przed kleszczami dla zwierząt

Dla Twojego psa lub kota przeciw kleszczom polecamy mgiełkę od Totobi. Chroń również swojego pupila

Ochrona przed kleszczami. Co zrobić po spacerze?

Obserwujmy się! Po długiej wycieczce najlepiej wziąć prysznic i sprawdzić czy nie przynieśliśmy ze sobą jakiegoś niechcianego gościa.  Zabezpieczenie się przed kleszczami metodami naturalnymi to prosta i tania sprawa! Nie damy się kleszczom, nie odstraszą nas od eksplorowania przyrody i lasów.

Usuwanie kleszcza

Jeżeli zauważycie kleszcza, usuwajcie go jak najszybciej, z wykorzystaniem pęsety. Nie stosuj tłuszczów, maseł, kremów. Nie ucinaj i nie manipuluj przy nim. Jak czytamy na stronie sanepidu: Kleszcza  chwyć jak najbliżej skóry ruchem lekko obrotowym energicznie pociągać do góry (nie należy wykręcać, robimy to w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara)  za pomocą  kleszczołapek, pęsety, lassa.  Po usunięciu kleszcza rankę należy zdezynfekować i sprawdzić  czy w  skórze nie został fragment pasożyta. Gdy ranka jątrzeje, pojawi się  rumień należy  szybko  skontaktować  się  z  lekarzem.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Ładowanie...