compare Porównaj (0)

blog article icon

Dbasz o włosy? Nie zapominaj o skórze głowy

Poradnik

Skóra głowy, czyli skalp, to temat zbyt często pomijany przy okazji rozmów o zdrowiu naszych włosów. Zbyt często traktujemy włosy jako odrębny byt, tymczasem ich pielęgnacja polega między innymi na zadbaniu o naszą głowę. Jeśli chcemy mieć zdrowe włosy, przyjrzyjmy się najpierw naszej skórze głowy, a być może znajdziemy tam odpowiedź, czemu wygląd włosów nas nie zadowala.

Na szczęście coraz bardziej popularną usługą staje się badanie trychologiczne, czyli badanie skóry głowy pod mikroskopem. Jeśli podejrzewamy, że mamy jakiś nie do końca określony problem ze skalpem, możemy udać się do gabinetu trychologicznego po poradę.

Skrót dla niemających czasu

• Skóra głowy może mieć problemy, tak jak skóra w innych partiach ciała. Dlatego należy o nią dbać tak samo, jak o całe ciało.
  • Przewlekłe, trudne do wyleczenia zmiany powinny być skonsultowane z lekarzem. Być może wymagają leczenia farmakologicznego.
  • Polecamy kosmetyki - szampony bez sls, sles i maski do włosów - które pomagają przywrócić balans skórze głowy. Co potwierdzają nasi klienci.
  • Nie zapominajcie o diecie bogatej w naturalne witaminy i kwasy Omega-3. Ograniczcie zarazem żywność przetworzoną, zawierającą konserwanty. Czasem na problemy skóry głowy (i nie tylko) pomaga zrezygnowanie z alkoholu i ostrych przypraw.

Czy pielęgnacja skóry głowy ma wpływ na włosy?

Tak, zdecydowanie. To, jak traktujemy skórę naszej głowy, ma znaczenie dla wyglądu naszych włosów. W zależności od tego, czy nasza skóra wydziela dużo sebum, czy jest podrażniona, wysuszona - nasze włosy wyglądają tak, a nie inaczej. Pamiętajmy, że cebulki włosów znajdują się w skórze. Łupież także powstaje z naskórka na głowie.

Co więcej, to właśnie ze skóry wyrastają włosy. Znajdują się w niej cebulki, w których włos powstaje i dzięki którym rośnie. Zbudowany przede wszystkim z białka keratyny, jest zależny od tego, co dzieje się w cebulce. Dlatego ważna jest również nasza zbilansowana dieta, oparta na świeżych warzywach i owocach, z dodatkiem naturalnych olejów roślinnych.

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z wyglądu naszych włosów, możemy udać się po poradę trychologiczną. A najpierw - przyjrzeć się naszym nawykom i składom kosmetyków. Być może problem okaże się łatwiejszy do rozwiązania i wystarczy na przykład zamienić szampon na łagodniejszy.

Tak więc pamiętajmy, że to, w jaki sposób traktujemy swoją skórę głowy, może odzwierciedlać się m.in. tym, czy mamy łupież, czy mamy wypadające włosy, a także to, jak nasze włosy wyglądają.

>>Dzika szczotka do włosów LullaLove

Kiedy należy udać się do lekarza?

Czasem problemy dotykające skórę głowy stają się bardzo uciążliwe, a mimo stosowania zasad delikatnej pielęgnacji - nie mijają. Wówczas należy udać się do lekarza, zwłaszcza że niektóre przypadłości wymagają leczenia farmakologicznego. Przede wszystkim jednak potrzebne jest rozpoznanie problemu. Do najczęstszych, trudnych problemów należą:

• niemijający łupież,
  • AZS, atopowe zapalenie skóry głowy,
  • ŁZS, łojotokowe zapalenie skóry,
  • grzybica.

W pierwszej kolejności z problemem skóry głowy można udać się do dermatologa. Można także skorzystać z pomocy trychologa (niektóre gabinety trychologiczne oferują bezpłatną pierwszą wizytę). Ważne, aby zmiany skórne obejrzał specjalista za pomocą odpowiedniego sprzętu, pozwalającego dokładnie przyjrzeć się objawom. Właściwe rozpoznanie może oznaczać potrzebę skontaktowania się z innym lekarzem (np. alergologiem), który pomoże znaleźć przyczyny objawów, np. alergię lub AZS.

Takie choroby, jak łuszczyca (która może dawać objawy właśnie na owłosionej skórze głowy), mają często podłoże genetyczne, o podłożu autoimmunologicznym, a problemy skóry głowy mogą być tylko jednym z objawów przypadłości. Dlatego nie lekceważmy zmian skórnych, ani na głowie, ani na innych partiach ciała.

Jak pielęgnować skórę głowy?

Skóra głowy ma taką samą budowę jak skóra na całym naszym ciele. Różni się jednak tym, że w jej górnej warstwie znajduje się o wiele więcej włosów niż gdzie indziej na ciele: zwykle między 100 a 150 tys. (rude osoby mają ich nawet więcej). Tak samo może paść ofiarą dolegliwości, które dotykają inne partie skóry.

Przy problemach skórnych trzeba także pamiętać, że farbowanie włosów nie jest obojętne dla skóry głowy. Czasem lepiej zrezygnować czasowo z używania farb do włosów - może się też okazać, że były one przyczyną kłopotów lub je nasilały. Ewentualnie używać farb ziołowych takich marek jak Indus Valley, których skład jest w 100% z ziół dzięki czemu jeszcze dodatkowo wspierają skórę głowy. Należy uważać bo na rynku jest sporo preparatów na bazie ziół, ale zawierających wiele innych składników, które mogą być szkodliwe.

>>Łagodzący szampon w proszku z różą, Eliah Sahil

Podrażnienie

Skóra głowy, która jest zaczerwieniona, piecze i swędzi, być może stała się ofiarą naszej nadmiernej pielęgnacji lub zbyt intensywnego kosmetyku. Może to także być objaw alergii (na kosmetyk, ale niekoniecznie).

Podrażnieniom oczywiście lepiej zapobiegać, bo kiedy już się pojawią, mogą sprawić dużo dyskomfortu. Jedną z winnych podrażnień skóry głowy jest suszarka, której używanie jest wygodne, ale związane z wysuszaniem skóry głowy. Jeśli już musimy jej używać, niech temperatura wydmuchiwanego powietrza będzie jak najniższa.

Sucha i podrażniona skóra może cierpieć z powodu zbyt intensywnych szamponów i innych kosmetyków, które znajdą się na naszej głowie. Silne detergenty zawierające np. SLS mogą wpływać na stan nie tylko włosów, ale i skóry właśnie. Dlatego zalecamy szampony bez sls i sles.

Jeśli mamy podejrzenie, że nasz szampon nam szkodzi, odstawmy kosmetyk i spróbujmy czegoś naprawdę delikatnego. Zmieńmy szampon na delikatny, niezawierający silnych detergentów, którego skład opiera się na wyciągach roślinnych.

>>Nawilżający, łagodzący szampon Anthyllis do codziennego stosowania

Ponieważ na naszej głowie, jak i na całym ciele, żyją najróżniejsze bakterie (pożyteczne i szkodliwe), dobrym rozwiązaniem, które pomoże podrażnionej skórze będzie wzmocnienie pożytecznego mikrobiomu. Kosmetyki zawierające prebiotyki (np. Pierpaoli Prebiotics) będą tu pomocne. Prebiotyki to naturalna pożywka dla pożytecznych bakterii, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszej skóry. Dodatkową zaletą jest delikatny skład kosmetyków.

Ciekawym przykładem kosmetyku jest szampon bez szamponu z glinką Rhassoul - zawiera niewielką ilość detergentu, a jego działanie opiera się na zawartości glinek.

>>Marokański szampon z glinką Rhassoul i olejem arganowym

Sprawdź także:

>>Delikatny szampon NeBiolina

>>Szampon Chlebowy z zakwasem

>>Odżywka do włosów z prebiotykami Pierpaoli

Łupież

Przyczyną łupieżu, jak się obecnie uważa, są grzyby wywołujące nadmierne namnażanie się komórek naskórka głowy. Naskórek ten łuszczy się i zostaje na włosach, co jest niestety widoczne i nieestetyczne.

W wypadku łupieżu, który nie mija po zastosowaniu kosmetyków przeciwłupieżowych, warto pójść do dermatologa po lek na receptę (w postaci szamponu leczniczego), a także zastanowić się nad swoją dietą. Szczególnie szkodliwe będą tu cukry proste (białe pieczywo, słodycze) i żywność o wysokim stopniu przetworzenia. Warto też dbać o swoje nawodnienie.

Po jakie kosmetyki można sięgnąć w domu, żeby pomóc sobie w walce z łupieżem?

>>Proszek z glinki kaolin pomoże w oczyszczeniu skóry głowy, działa absorbująco i przeciwłupieżowo.

Przeciwłupieżowo działa również >>proszek z nasion kozieradki oraz >>rozmarynowa płukanka octowa Kosmetyki DLA.

Z tradycyjnych szamponów bardzo polecamy da szampony Anthyllis:

>>Przeciwłupieżowy szampon Anthyllis do włosów tłustych

>>Przeciwłupieżowy szampon Anthyllis o bardzo delikatnym działaniu

Sprawdzone przez nasze klientki i naszych klientów, a także właściciela Better Land Pawła Polocha mogą być śmiało rekomendowane jako kosmetyki o skutecznym działaniu przeciwłupieżowym.

Zbyt duże wydzielanie łoju

Czasem problemem jest nadmierne wydzielanie się łoju przez gruczoły łojowe na skórze głowy. Bywa, że problem wymaga wizyty u lekarza, ale gdy nie jest bardzo intensywny, możemy spróbować ograniczyć go w domu.

W celu ograniczenia łojotoku można stosować różne maski na skórę głowy. Ich stosowanie można połączyć z delikatnym masażem, ale trzeba pamiętać, by nigdy nie było to intensywne wcieranie kosmetyku w skórę.

>>Proszek z aktywnego węgla drzewnego usuwa nadmiar tłuszczu i nagromadzonych bakterii.

Z kolei >>proszek z liści neem działa łagodząco, ale też pomaga w walce z takimi problemami, jak trądzik czy łojotok.

Co ciekawe, przy tym problemie warto ograniczyć spożywanie alkoholu, który może wzmacniać wydzielanie się łoju. Za to włączenie do diety naturalnych witamin oraz kwasów Omega-3 może pomóc zmniejszyć te objawy.

Sprawdź też:

>>Płukanka octowa do włosów przetłuszczających się Kosmetyki DLA

Kosmetyki normalizujące skórę głowy

Niektóre szampony i maski stosowane na włosy mają dodatkowe właściwości, pomagające przywrócić równowagę skóry głowy, ale także po prostu zapobiegać problemom.

Warto dobierać kosmetyki ostrożnie, kierując się nie tylko marką czy ceną, ale także składem i przeznaczeniem. Ogromna i głęboka wiedza na temat pielęgnacji skóry i włosów pochodzi z Indii i tam właśnie możemy skierować swoje poszukiwania odpowiednich środków pielęgnacyjnych. Proszki do włosów Indus Valley są delikatnymi i sprawdzonymi kosmetykami, całkowicie naturalnymi, które mogą wspaniale pomóc w codziennym dbaniu o włosy i skórę głowy.

Takim przykładem jest >>glinka multani mitti, znana ze swoich właściwości pielęgnacyjnych.

To, o czym warto pamiętać, to fakt, że różnimy się i mamy różne preferencje. Nasza skóra także może polubić się z jakimś kosmetykiem lub zupełnie na niego nie zareagować (albo odwrotnie, zareagować alergicznie). Dlatego wszystkie preparaty dobierajmy ostrożnie, a jeśli mamy taką możliwość - skonsultujmy swój wybór z kimś, kto ma wiedzę z zakresu pielęgnacji skóry.

Joanna Baranowska

Redaktorka i dziennikarka, absolwentka UW, prowadzi proekologiczny blog Organiczni.eu. Mama dwóch synów, żona aktywisty rowerowego. Wnikliwie przygląda się wszystkiemu, co nosi nazwę "eko" i tropi greenwashing. Działa w warszawskim Stowarzyszeniu Kooperatywa Spożywcza DOBRZE.