compare Porównaj (0)

Nie masz konta?

Zarejestruj się
Wybierz temat
Ramię w ramię z kurierem - jak współpracować z kurierem i dlaczego z naszymi paczkami idzie dobra energia.
blog article icon

Ramię w ramię z kurierem - jak współpracować z kurierem i dlaczego z naszymi paczkami idzie dobra energia.

Poradnik
  • W BetterLand kurierzy są częstowani cukierkami i kosmetykami
  • 90% naszych paczek dociera następnego dnia od zamówienia
  • Numer telefonu i dobry adres - o tym musisz pamiętać
  • Kurierzy mają ciężką pracę: pomóż im, a się odwdzięczą

Ten czas kiedy czekamy na paczkę… Ważną paczkę! Wypatrywanie kuriera przez okno, czasem nerwowe przystępowanie z nogi na nogę. Bądź stres, kiedy po powrocie z pracy znajdujemy w skrzynce na listy awizo od kuriera. I, niestety, po paczkę musimy jechać osobiście. Na szczęście to nie musi być nasz typowy scenariusz.

Jakiś czas temu z Pawłem Polochem miałam długą dyskusję na temat pracy kurierów. Potwierdził on moje przekonanie, że współpraca z kurierami może być przyjemnością. Z tego powodu chciałabym Wam zdradzić kilka tajemnic o pozytywnej współpracy BetterLand z kurierami, o tym jak ją zoptymalizować oraz jak skutecznie przeciwdziałać sytuacjom problemowym.

Praca kuriera od kuchni

Gdy w wyobraźni weszłam w skórę kuriera poczułam ogromną presję: gonił mnie czas, musiałam być elastyczna, sprawnie omijać korki i na bieżąco rozwiązywać wiele problemów, nie tylko związanych z utrudnieniami w ruchu drogowym. Musiałam pamiętać o wielu rzeczach:

  • O czasie  - Na tym stanowisku liczy się czas. Na wykonanie każdej czynności kurier ma jego określoną ilość. Dla przykładu na jednego klienta przypada 10 minut. Z jednej strony jest to dużo czasu – pokwitowanie odbioru paczki nie powinno zabrać więcej. Z drugiej jednak w ten czas wliczone są wszystkie niedogodności i perturbacje, do których może dojść przy przekazywaniu przesyłki: próba kontaktu z nieodbierającym telefon klientem, próba dostania się do drzwi domu w przypadku, gdy przy furtce nie ma dzwonka. Niestety doba ma 24 h i w sytuacji takiej, jak usterka samochodu, wypadek na drodze, niespodziewany korek, kontrola policji, stracony czas trudno jest nadrobić.

  • O odpowiedniej organizacji pracy - praca kuriera to nie tylko dostarczenie przesyłki… Jego praca zaczyna się dużo wcześniej: na sortowni. Pierwszym etapem jest odebranie przydzielonych mu przesyłek, uszeregowanie ich w samochodzie w odpowiedniej kolejności, uwzględniając różne gabaryty, a także uwzględniając różne informacje na paczkach i ich specjalne wymagania (szkło, płyny). Podobnie rzecz ma się z odbiorami. Kurier musi uwzględnić godziny, w których może odebrać paczkę. Jeśli ma na przykład 20 miejsc do odwiedzenia, to ma naprawdę o czym myśleć…

  • O formalnościach - na te także schodzi sporo czasu. Kurierzy muszą codziennie skrupulatnie rozliczyć się z pobrań oraz każdej paczki. Choć część rzeczy robi za nich system, to pewne protokoły i codzienne sprawozdania “na bazie” i tak muszą się odbyć.

  • O sprzęcie - jak każdy, potrafi być zawodny. Kurierzy dysponują dobrymi samochodami, czytnikami, telefonami, ale i one potrafią być zawodne, szczególnie zimą :)   

  • O kondycji fizycznej - ta kurierom naprawdę jest bardzo potrzebna. Po pierwsze chodzi o noszenie paczek - ich załadunek i wyładunek. Kurier w ciągu dnia przerzuca ciężar kilku ton. Po drugie kurier oprócz tego, że pokonuje sporą ilość kilometrów swoim busem, to także pokonuje nie małą ilość kilometrów pieszo, załadowując i rozładowując paczki.

  • O tym, że moja praca jest pracą z ludźmi - klientem/odbiorcą - choć 95% jest uprzejma i wyrozumiała, to 5% zakłada złe intencje kuriera. Bywa, że dochodzi do krzyków lub obrażania kuriera. Kurier musi w takiej sytuacji zachować zimną krew, dokładnie wytłumaczyć wszystko i przedstawić możliwości naprawienia sytuacji odbiorcy. Radzenie sobie w sytuacji stresowej bywa trudne.

Jak się układa współpraca BetterLand z kurierami?

Paweł Poloch podkreśla, że dla BetterLand dobra współpraca ze wszystkimi kurierami jest bardzo ważna. Wzajemne wsparcie owocuje: zamawiany od producentów towar przychodzi na czas, a często nawet w pierwszej kolejności. Ponadto jest należycie dostarczany. Gdy pojawi się problem z paczką nie ma problemu, aby upewnić się telefonicznie i spisać protokół kolejnego dnia. Dobra współpraca kurierów i naszej firmy owocuje także tym, że są dla nas wyrozumiali: gdy do spakowania zostanie jeszcze kilka paczek cierpliwie czekają. Bywało, że nie jedna z mam pilnie potrzebowała pieluszek dla swojego dziecka, a kurier był już po odbiór paczek. Nigdy nie było problemu, by chwilkę poczekać.

- Była kiedyś taka sytuacja w okresie przedświątecznym, chyba 23 grudnia, że kurier jednej z firm zapukał do nas o godzinie 21 i z uśmiechem wręczył paczkę mówiąc: paczek miałem tak dużo, że połowy nie dostarczę już dziś, ale Was tak lubię, że musiałem przyjechać - wspomina z uśmiechem założyciel firmy BetterLand.

Co robi BetterLand by osiągnąć dobrą współpracę ze swoim kurierem?

Pozytywne nastawienie do każdego człowieka i dobre relacje są jednymi z fundamentów firmy BetterLand. Budowane są przez uważną rozmowę, zrozumienie, docenianie pracy, miłe gesty i wdzięczność. Staramy się być pomocni oraz łatwo dostępni dla nowych kurierów. Witamy wszystkich pracowników firm kurierskich z uśmiechem i pytamy jaki mają dzień, ile jeszcze pracy przed nimi. Staramy się dyskutować o bieżących wydarzeniach jak np. mecz Polska-Niemcy czy wpadkę jakiegoś polityka. Może to kurtuazja, ale na pewno zapewnia miłą atmosferę.

- Pewnego Halloween córka uzbierała mnóstwo cukierków. Bardzo nam zależało by ich nie zjadła, bo staramy się nie jeść słodyczy. Wspólnie wypracowaliśmy rozwiązanie. Ustaliliśmy, że córka będzie częstować wszystkich kurierów i osoby odbierające paczkę osobiście - opowiada Paweł Poloch. - Nawet sobie nie wyobrażacie jakie to było miłe dla wszystkich kurierów. Takie drobne gesty przełamują lody. Bardzo wierzymy, że dobrą energię ludzie podają dalej.

Na podstawie naszych dobrych relacji z kurierami mamy kilka rad, jak poprawić współpracę i zapobiegać sytuacjom problemowym

1. Bądź dostępna/y

Najważniejsza dla kuriera jest Twoja dostępność. Nie ważne czy będziesz w domu, czy pod telefonem - ważnym jest, aby kontakt z Tobą był łatwy.

Jeśli w czasie pracy kuriera nie ma Cię w domu: w formularzu dostępnym przy zamawianiu w naszej Drogerii, w polu uwagi wpisz, co w tej sytuacji może zrobić kurier. Czy powinien zostawić paczkę u sąsiada i u którego? Jeśli ta opcja nie wchodzi w grę, zaznacz w uwagach godziny, w których będziesz w domu – wtedy kurier rozplanuje swoją pracę tak, aby w wyznaczonym przedziale czasowym zawitać właśnie u Ciebie.

W BetterLand, kiedy firma nie pracuje, a spodziewa się jeszcze kuriera, na drzwiach zostawiona jest zawsze duża widoczna kartka z instrukcją dla kuriera. Osoby prywatne także mogą taką zostawić np. ze swoim numerem telefonu lub informacją, gdzie zostawić paczkę.

2. Miej aktualne dane kontaktowe

Na etapie składania zamówienia upewnij się czy Twoje dane kontaktowe i adres są prawidłowe i aktualne. Najczęstsze błędy powodujące niedostarczenie przesyłki to: brak numeru posesji, zły numer posesji lub zły lub nieaktualny numer telefonu. Co ciekawe, najczęściej zdarza się to wśród użytkowników Allegro, którzy dawno temu założyli konto i zapomnieli aktualizować swoje dane.

Numer telefonu jest bardzo ważny ponieważ w razie zmian i opóźnień klienci są informowani telefonicznie. Dobrą praktyką kurierów jest dzwonienie do odbiorcy na ok. 2 godziny przed planowanym przyjazdem i potwierdzanie, czy klient będzie w tym czasie na miejscu. Niestety, nie każdy kurier może sobie na taki telefon pozwolić.

Co zrobić, jeśli nie zawsze możesz odbierać prywatne telefony? Nawet jeśli ten problem Ciebie nie dotyczy zdarza się, że telefony zawodzą: rozładowują się, same się wyłączają, miewają problemy z zasięgiem. W uwagach możesz wpisać numer zaufanej osoby, do której kurier może się zwrócić jeżeli nie odbierasz. Możesz także poprosić, aby kontaktował się z Tobą przy pomocy SMS.

3. Zadbaj o wyraźny numer domu i działający dzwonek

Wydawało by się, że jest to w dzisiejszych czasach standard, ale niestety nie jest. Spójrz oczami osoby, która nie wie gdzie mieszkasz, czy łatwo będzie do Ciebie trafić. Kurierzy bardzo często zwracają uwagę, że na domach i domofonach nie ma podstawowych informacji.

Co jeśli jednak nie masz ani dzwonka, ani domofonu przy furtce i nie będziesz ich instalować w najbliższym czasie? W formularzu zamówienia poproś o dołączenie na paczce informacji dla kuriera o telefon przed dostarczeniem. Postaraj się mieć wtedy telefon przy sobie i odebrać, kiedy kurier zadzwoni.

4. Nie obwiniaj kuriera za uszkodzoną paczkę.

Kiedy zobaczysz, że Twoja paczka jest uszkodzona, poproś o spisanie protokołu i niezwłocznie poinformuj swojego dostawcę paczki. Po czyjej stronie leży wina za dostarczenie paczki w nieidealnym stanie, zostanie ustalone później. Choć to niemiła sprawa dla kupującego, kiedy jego paczka dociera uszkodzona, to płakanie nad rozlanym mlekiem nie zmieni sytuacji na lepsze.

Co zrobić, jeśli po odebraniu paczki okazało się, że jest uszkodzona, a kurier już odjechał? Jeśli kurier odjechał zaledwie przed chwilą, możesz przedzwonić do niego i poprosić go o powrót w celu odebrania uszkodzonej przesyłki. W przypadku, gdy problem został zauważony po kilku godzinach od dostarczenia paczki, warto zadzwonić bezpośrednio do BetterLand.

W przypadku podejrzenia, że paczka jest uszkodzona, każdy klient firmy kurierskiej ma prawo domagać się obecności kuriera przy otwieraniu paczki. Zdarza się, że dostarczający nam pakunek bardzo się spieszy i nie może poświęcić czasu na komisyjne otwieranie. W takiej sytuacji najlepiej uprzejmie i stanowczo powołać się na regulamin firmy kurierskiej. W dobrym tonie jest nieprzetrzymywanie spieszącego się kuriera, lecz w przypadku uzasadnionych obaw o uszkodzeniu zawartości, mamy prawo domagać się jego obecności oraz spisania odpowiednich protokołów. Tak jak w poprzednich przypadkach, całą sytuację zgłaszajcie niezwłocznie do nas.

5. Bądź pomocny, nawet dobre chęci się liczą

Spodziewasz się ciężkiej paczki? Miej na uwadze, że pracownicy firm kurierskich nie mają obowiązku wnoszenia ciężkich przesyłek do mieszkań klientów, o ile przekraczają one wagę 30 kg. Jeżeli spodziewamy się paczki o dużej wadze, warto wcześniej poprosić kogoś o pomoc przy jej wnoszeniu lub, o ile to możliwe, poprosić nadawcę o rozbicie towarów na dwie mniejsze paczki.

Kurier pewnej firmy po przekazaniu nam paczek zorientował się, że zatrzasnął kluczyki w samochodzie i do tego z włączonym silnikiem. Intuicyjnie zwrócił się do nas po pomoc. Wszyscy z BetterLand szybko zaangażowali się w pomoc. Burza mózgów, kilka telefonów do znajomych mechaników i rozwiązanie się znalazło. Obyło się bez wytłuczenia szyby, a zadowolony kurier pojechał dalej. Ten kurier już zawsze był nam bardzo pomocny i witał się z uśmiechem :)

6. Nie zamawiaj na ostatnią chwilę.

Warto zamawiać z wyprzedzeniem. Niestety współpraca z bardzo wieloma kurierami nauczyła nas, że nie ma takiej firmy kurierskiej, która jest niezawodna. Taka jest po prostu specyfika transportu drogowego. Dlatego warto wziąć pod uwagę minimum jeden dzień więcej na przesyłkę.

Zdarzyła się kilka razy sytuacja, w której młodej mamie były pilnie potrzebne pieluszki jednorazowe dla wcześniaków lub inny ważny produkt. Wówczas, jeśli jest taka możliwość, staramy się pomóc. Nadzieja, że paczka wyjdzie od nas umiera, kiedy drzwi kuriera się zatrzasną. Kilkakrotnie kurierzy dali ubłagać i czekali na paczkę dla mam, które czekać nie mogły i zamawiały “na ostatnią chwilę”. Na szczęście nasi kurierzy chętnie godzą się na czekanie bo wiedzą, że otrzymają od nas gratis. Najczęściej jest to produkt Winnis lub Pierpaoli.

W BetterLand wszyscy się cieszą, kiedy paczki docierają do klientów bez zbędnych komplikacji i na drugi dzień. Tak się dzieje z prawie 90% przesyłek. Może i u Was rozwiązania stosowane przez BetterLand zwiększą dostarczalność i terminowość przesyłek?

Justyna Maserak

Podróżniczka, autorka bloga podróżniczego. Z wykształcenia filolog angielski. Testuje i opowiada o eko produktach z najdalszych zakątków świata.

W życiu staram się dokonywać świadomych wyborów. Sięgam po te, które wydają mi się najlepsze, ponieważ często niemożliwym jest dokonanie wyboru idealnego. Przypadła mi rola nieco tradycyjnej żony i z tego powodu to ja najczęściej wybieram jedzenie dla naszej, póki co, dwuosobowej rodziny. Stąd moje zainteresowanie zdrowym odżywianiem. Oprócz tego często z mężem podróżujemy – dzięki temu uczymy się wielu rzeczy, uwrażliwiamy na pewne sprawy, przez co czujemy wagę dokonywania ekologicznych i naturalnych wyborów także pod względem odżywiania. A są to częstokroć wybory niejednoznaczne i trudne, zwłaszcza w czasach globalizacji.

Wychodzę z założenia, że uczymy się przez całe życie i nie należy bać się popełniania błędów, co nie oznacza, że mamy ich nie unikać, jeśli to możliwe. Stąd zakładam, że moja obecna wiedza nie jest ostateczna oraz może stać się nieaktualna.

Jeżeli moje teksty będą dla Was przydatne, podzielcie się nimi ze znajomymi. Może i im się przydadzą?

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie.

Zarządzanie plikami cookies

Ładowanie...