compare Porównaj (0)

blog article icon

Skóra z AZS: fakty o pielęgnacji i polecane kosmetyki

Naturalne kosmetyki

Atopowe zapalenie skóry (AZS) to dolegliwość, której przyczyny i sposoby jej leczenia wciąż poznajemy. Objawy pojawiają się zwykle bardzo wcześnie - już u noworodków. Młodzi rodzice stają wówczas przed dużym wyzwaniem: zadbać o skórę dziecka, aby przynieść mu ulgę. AZS jest jednak chorobą przewlekłą, której objawy mogą się cofać na wiele lat i wrócić na przykład w okresie dojrzewania albo już w zupełnie dorosłym życiu. Jak dbać o skórę z AZS?

Dla skóry szczególnie trudne są miesiące zimowe, dlatego u wielu atopowców jej stan znacznie pogarsza się w październiku i aż do wiosny wymaga o wiele intensywniejszej pielęgnacji.

Przyczyny pojawiania się objawów są różne, ale my skupmy się na tych zewnętrznych: suche powietrze w ogrzewanych pomieszczeniach, brak dostępu do promieni słonecznych, więcej warstw ubrań (co sprzyja przegrzewaniu się czy podrażnieniom). Do tego dochodzi często mniejsze nawodnienie organizmu, bo zimą zazwyczaj mniej pijemy.

Skrót dla niemających czasu

• AZS, czyli atopowe zapalenie skóry, to choroba przewlekła, która może dawać objawy na przemian z okresami bezobjawowymi.
  • Najbardziej charakterystycznym objawem AZS są swędzące, suche, zaczerwienione miejsca na skórze.
  • Skóra atopowa powinna być pielęgnowana nawet w czasie, gdy nie ma objawów choroby. Wynika to z osłabionej budowy skóry osób z AZS.
  • Przedstawiamy propozycję kosmetyków, które sprawdzą się w pielęgnacji skóry atopowej, ale także po prostu bardzo suchej.

Sprawdź nasz dział: wsparcie skóry z AZS

Atopowemu zapaleniu skóry nie możemy zapobiec, ponieważ jest to przypadłość najprawdopodobniej wrodzona, do której skłonność jest zapisana w genach. Nie wszystkie osoby z obciążeniem genetycznym będą miały AZS. Istnieją też przypadłości o bardzo podobnych objawach niebędące atopowym zapaleniem skóry (podobne objawy może dawać np. alergia kontaktowa). W klasyfikacji choroby pomogą lekarze specjaliści: dermatolodzy i alergolodzy, dlatego jeśli my albo nasze dzieci cierpią z powodu uporczywie swędzących zmian skórnych, powinniśmy pokazać to lekarzowi. Być może oprócz kosmetyków będą potrzebne leki, ale o tym zadecydować może wyłączne lekarz.

Jakie są objawy AZS?

Najbardziej typowym objawem jest świąd skóry. Trudne do opanowania swędzenie jest wywołane przez stan zapalny spowodowany nadmierną reakcją układu immunologicznego na kontakt z niewielką nawet ilością alergenów.

Ze względu na pewną mutację genetyczną osoby z AZS mają nieco inaczej zbudowaną skórę niż osoby zdrowe: ich skóra jest bardziej sucha, łatwiej przepuszcza alergeny, ale także drobnoustroje chorobotwórcze.

AZS może pojawiać się w postaci suchych, swędzących plam na skórze (typowe miejsca to skóra pod kolanami, w zgięciu łokcia, nadgarstki, u dzieci - policzki, u starszych - wierzchnia strona dłoni). Ponieważ bardzo trudno jest uśmierzyć świąd, osoba chora zwykle drapie się w zmienionych miejscach, przez co pogarsza stan skóry, wywołuje większy stan zapalny i często zwiększa jego powierzchnię.

Objawy mogą zaostrzać się podczas miesięcy zimowych, ale także z przyczyn bardziej wewnętrznych: jako reakcja na nietolerowany pokarm, stres czy inne osłabienie organizmu.

Domowa pielęgnacja skóry z AZS

Pielęgnacja skóry z AZS powinna trwać cały rok, nie tylko w czasie, gdy objawy się pojawiają lub postępują. Czasem trudno o tym pamiętać, kiedy skóra wygląda zdrowo. Oprócz dobranych przez lekarza maści czy leków antyhistaminowych warto wypróbować kosmetyki dające szczególnie dogłębne nawilżenie oraz ochronę skóry.

Ponieważ każda skóra jest nieco inna i niektóre kosmetyki mogą sprawdzić się wspaniale u jednej osoby, a u drugiej niekoniecznie, warto zacząć pielęgnację od posmarowania ciała produktem w jednym miejscu, aby upewnić się, że nie wystąpi reakcja alergiczna.

Pamiętajmy, że pielęgnacja skóry powinna odbywać się również w trakcie zabiegów pielęgnacyjnych (np. mycia się). Skóra atopowa i bardzo sucha nie lubi gorącej wody, długich pryszniców czy kąpieli. Jeśli zmiany skórne są bardzo dokuczliwe, warto pomyśleć o pielęgnacji w wersji minimalnej, aby jak najrzadziej zmywać z ciała naturalny płaszcz lipidowy.

Kosmetyki dla dzieci o bardzo wrażliwej skórze

Wśród kosmetyków dla dzieci zwróćmy uwagę na dwa ich rodzaje: te do mycia i te do smarowania.

Kosmetyki dla dzieci do mycia

Dzieci z wrażliwą skórą mogą mieć problem z kąpielą. Mogą po prostu nie lubić wody, która drażni i zaognia zmiany chorobowe. Lepiej, gdy kąpiel jest krótka i używam do niej kosmetyków mocno nawilżających. Nie można jednak zapominać o usunięciu z ciała potu, kurzu czy brudu.

Delikatna seria, idealna dla dzieci ze skórą wrażliwą, to >>Baby Antyllis ZERO. Ich zalety to:

• Są przeznaczone do bardzo delikatnej skóry.
  • Zawierają naturalne prebiotyki;
  • Są bezzapachowe.
  • Są testowane dermatologicznie na skórze wrażliwej.
  • Testowane pod kątem zawartości niklu, chromu i kobaltu (< 0,00004%).

Jakie produkty polecamy:

Wypróbujcie także delikatnego płynu do kąpieli bez mydła >>Pierpapol iEkos Baby:

Zawiera:

• ekstrakt organiczny z owsa o właściwościach zmiękczających i wygładzających.
  • surfaktant z ekologicznej oliwy z oliwek.

Ten płyn nadaje się także do pielęgnacji bardzo wrażliwej skóry dorosłych.

Polecamy także francuskie >>kosmetyki TooFruit przeznaczone do skóry delikatnej.

Kosmetyki dla dzieci do smarowania

Smarowanie suchej skóry to stały obowiązek! Powinniśmy o nim pamiętać nie tylko przy okazji kąpeli.

Nie wszystkie dzieci lubią smarowanie, zwłaszcza gdy ich skóra jest bardzo podrażniona. Dlatego warto wybierać kosmetyki, które szybko się wchłoną i dadzą efekt nawilżenia.

Cennym składnikiem są prebotyki, które karmią pożyteczne bakterie żyjące na skórze. Dzięki nim skóra jest lepiej chroniona przed drobnoustrojami chorobotwórczymi!

Szczególnie polecamy:

Ten krem jest zdecydowanie naszym hitem! Ma bardzo bogaty i mądrze dobrany skład (99,4% składników pochodzenia naturalnego), w tym prebiotyki wspaniale działające na mikrobiom. Nadaje się zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Są to kosmetyki z naturalnymi prebiotykami, które nawilżają i odżywiają nawet bardzo wymagającą skórę.

Polecamy serię francuskich kosmetyków dla dzieci TooFruit:

Warto także zerknąć na:

Kosmetyki dla dorosłych o bardzo wrażliwej skórze

Kosmetyki dla dzieci mogą być oczywiście używane także przez dorosłych, zwłaszcza osoby mające skłonność do uczuleń i podrażnień. Wiadomo, że produkty dla dzieci będą delikatniejsze.

Proponujemy kilka rodzajów produktów, które sprawdzą się w pielęgnacji skóry dorosłego.

Kosmetyki do mycia dla dorosłych ze skórą bardzo wrażliwą

Dorośli także powinni pamiętać o ograniczaniu czasu mycia. Skóra wrażliwa i atopowa nie lubi gorących kąpieli ani prysznica. Lubi za to dobre nawilżenie!

Kosmetyki do smarowania dla dorosłych ze skórą bardzo wrażliwą

Skórę wrażliwą należy nawilżać nawet kilka razy dziennie, w tym zawsze po umyciu się. Warto wybierać kosmetyki bogate w składniki aktywne, przeznaczone do skóry wrażliwej.

Zdjęcie główne autorstwa Shiny Diamond z Pexels 20210113 AZS.jpg

Joanna Baranowska

Redaktorka i dziennikarka, absolwentka UW, prowadzi proekologiczny blog Organiczni.eu. Mama dwóch synów, żona aktywisty rowerowego. Wnikliwie przygląda się wszystkiemu, co nosi nazwę "eko" i tropi greenwashing. Działa w warszawskim Stowarzyszeniu Kooperatywa Spożywcza DOBRZE.