Blog search

Aromaterapia w ciąży i połogu

Aromaterapia dla typowych dolegliwości związanych z porodem i rodzicielstwem może okazać się równie skuteczna, a może nawet bardziej, niż środki dostępne w medycynie konwencjonalnej. Oto kilka sposobów, które mogą pomóc w ciąży i okresie okołoporodowym.

Rozstępy

Masowanie się odżywczymi olejami z dodatkiem kilku kropel olejków eterycznych z neroli i mandarynki w czasie ciąży może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka rozstępów [1]. Ponadto wpłyną kojąco na suchą, swędzącą skórę. Pamiętaj, aby masować piersi i uda wraz z rosnącym brzuszkiem.

Bóle głowy i migreny

Jeśli cierpisz na bóle głowy i migreny, olejki eteryczne mogą być naturalną alternatywą dla konwencjonalnych środków przeciwbólowych. Olejki eteryczne, takie jak olejek mięty pieprzowej, rumianku i lawendy dodany do oleju, który można wykorzystać jako bazowy nanosimy na skronie i kark po czym delikatnie masujemy ruchami kolistymi [2].

Nudności

Olejki eteryczne z mięty pieprzowej, rumianku lub imbir mogą być skuteczne w łagodzeniu porannych nudności. Wg badań imbir jest dużo bardziej skuteczny w zapobieganiu nudności niż witamina B6 i jest równie skuteczny, jak dimenhydrynat w leczeniu nudności i wymiotów w czasie ciąży [3,4]. Kawałki suszonego imbiru można żuć lub zażywać kapsułki. Natomiast olejki aby pomogły, wystarczy je wdychać np. rozpylając w dyfuzorze.

Złe samopoczucie

Ciepła, ale nie gorąca kąpiel z dodatkiem kilku kropel olejków eterycznych może ukoić ból mięśni i pomaga się zrelaksować. Badania potwierdziły, że stan emocjonalny matki wpływa na dziecko, zarówno przed jak i po porodzie.

Masaż krocza

Zaleca się masowanie krocza codziennie np. na wieczór po kąpieli w ciągu ostatnich sześciu tygodni ciąży, aby zmniejszyć szanse na pęknięcie krocza [5]. Do masażu najlepiej wykorzystywać olejek ze słodkich migdałów. Instrukcja masowania poniżej, zaleca się masaż przez ok. 5 minut dziennie.

Choroby skóry

Wiele kobiet w ciąży obserwuje u siebie problemy skórne, zmiany koloru, a nawet trądzik. Z pomocą w łagodzeniu tych dolegliwości pomogą toniki/hydrolaty z lawendy i rumianku.

Praca

Jeśli jesteś w ciąży i dodatkowo pracujesz, w stanach zmęczenia, niepokoju pomogą ci olejki eteryczne neroli, lawendy [6]. Olejki mięty pieprzowej i szałwii wpłyną na podniesienie efektywności pracy [7]. Spryskiwanie twarzy np. hydrolatem róży orzeźwi i pokrzepi.

Poród

Udowodniono, że olejki eteryczne szałwia i rumianku są skuteczne w zmniejszaniu bólu podczas porodu [8]. Olejek szałwii dodatkowo pobudza ciało do skurczy.

Terapia olejkami eterycznymi w czasie ciąży:

•  może przyczynić się do zmniejszenia rozstępów
  •  może pomóc radzić sobie ze stresem
  •  może złagodzić skurcze i bóle odczuwane podczas ciąży
  •  może zapewnić ulgę przy bólach głowy, nudnościach, żylakach i obrzękach
  •  może pomóc w odzyskać siły po porodzie

Po porodzie

Gojenie krocza

Uczucie dyskomfortu, które towarzyszy otarciu krocza lub hemoroidom złagodzimy poprzez stosowanie hydrolatów (aplikując bezpośrednio na krocze) lub dodając olejki do kąpieli.
Pomocne są: oczar wirginijski, lawenda, rumianek.
Często w leczeniu ran (po nacięciu krocza w trakcie porodu) stosuje się leki na bazie substancji: powidon jodowany. Badania kliniczne wykazały, że lawenda jest dużo bardziej skuteczna [9].

Cięcie cesarskie

Dla kobiet, które miały cięcie cesarskie pomocny będzie olejek kocanki (Helichrysum italicum) w trakcie badań wykazał on niezwykłe rezultaty dla regeneracji skóry i ran [10].

Istnieje szereg substancji odżywczych i olejków eterycznych wspomagających leczenie blizn np. olejek eteryczny z nagietka (Calendula officinalis) w parze z oliwą z oliwek lub olejem słonecznikowym [11].

Baby blues

Baby blues, oraz depresja poporodowa może być łagodzona poprzez zastosowanie wielu olejków cytrusowych, które są antydepresyjne i pomagają w stanach niepokoju. Np. olejek pomarańczowy, bermagotka, nerola i grejpfrut. Warto stosować aromaterapię, jak i masaż ciała z ich użyciem. Masaż aromaterapeutyczny poprawiła fizyczne i psychiczne stany matek [12].

Karmienie piersią

Zapalenie piersi spowodowane zastojem mleka podczas nawału pokarmu może być wspomagane okładem z geranium, a także liści kapusty. Na popękane i obolałe sutki, skuteczny jest nagietek - ma niesamowite właściwości lecznicze. Wystarczy kilka kropel olejku eterycznego rozprowadzić w oleju bazowym.

Podsumowanie – zastosowanie olejków eterycznych:

Nagietek - podrażnienia skóry, drobne infekcje, gojenie ran
Rumianek - bóle mięśni, praca, poranne mdłości, urazy krocza
Szałwia - bóle mięśniowe, bóle głowy, praca
Cyprys - obrzęki, zapobieganie powstawaniu rozstępów
Imbir - poranne mdłości
Jałowiec (Juniperus communis) - obrzęk
Lawenda - bóle mięśni, bóle głowy, praca, stres, urazy krocza
Mandarynka - zapobiega rozstępom, stres i depresja
Neroli - lęk, zapobiega powstawaniu rozstępów, depresja
Mięta pieprzowa - bóle głowy, poranne mdłości, nudności, wzmocnienie koncentracji
Hydrolaty
Oczar wirginijski- leczenie hemoroidów i żylaków
Krwawnik pospolity – poporodowe wzmocnienie

Czy olejki eteryczne są bezpieczne do stosowania w okresie ciąży i dla niemowląt?

Istnieją pewne olejki eteryczne, które nie są zalecane do stosowania w pierwszym trymestrze ciąży, takie jak róża, jaśmin, szałwia i rumianek. Na ogół jednak uznaje się za bezpieczne stosowanie olejków kwiatowych i cytrusowych podczas całej ciąży. Mimo to, przed zastosowaniem należy się skonsultować ze specjalistą. Należy też zauważyć, że istnieje wiele rodzajów olejków eterycznych, i tylko te klasy terapeutycznej powinny być stosowane (certyfikowane, ekologiczne).
W czasie ciąży należy stosować rozcieńczenie 1-3% olejku lub 3-9 krople na 15 ml (1 łyżka stołowa) oleju nośnego.

źródło:

[1]Attempt of preventive treatment of striae gravidarum using preventive massage ointment administration. Wierrani F, Kozak W, Schramm W, Grünberger W. Wien Klin Wochenschr. 1992

[2] Effect of peppermint and eucalyptus oil preparations on neurophysiological and experimental algesimetric headache parameters. Göbel H, Schmidt G, Soyka D. Cephalalgia. 1994

[3] Comparing ginger and vitamin B6 for the treatment of nausea and vomiting in pregnancy: a randomized controlled trial. Ensiyeh J, Sakineh MA. Midwifery. 2008

[4] A randomized comparison of ginger and dimenhydrinate in the treatment of nausea and vomiting in pregnancy. Pongrojpaw D, Somprasit C, Chanthasenanont A. J Med Assoc Thai. 2007

[5] Antenatal perineal massage for reducing perineal trauma. Antenatal perineal massage for reducing perineal trauma. Cochrane Database Syst Rev. 2006

[6] Anxiolytic and sedative effects of extracts and essential oil from Citrus aurantium L. Carvalho-Freitas MI, Costa M. Biol Pharm Bull. 2002

[7] Modulation of cognitive performance and mood by aromas of peppermint and ylang-ylang. Moss M, Hewitt S, Moss L, Wesnes K. Int J Neurosci. 2008

[8] The use of aromatherapy in intrapartum midwifery practice an observational study. Burns E, Blamey C, Ersser SJ, Lloyd AJ, Barnetson L. Complement Ther Nurs Midwifery. 2000

[9] Healing advantages of lavender essential oil during episiotomy recovery: A clinical trial. Vakilian K, Atarha M, Bekhradi R, Chaman R. Complement Ther Clin Pract. 2011

[10] Interactions of antibiotics and extracts of Helichrysum pedunculatum against bacteria implicated in wound infections. Aiyegoro OA, Afolayan AJ, Okoh AI. Folia Microbiol (Praha). 2010

[11] Efficacy of Hypericum and Calendula oils in the epithelial reconstruction of surgical wounds in childbirth with caesarean section. Lavagna SM, Secci D, Chimenti P, Bonsignore L, Ottaviani A, Bizzarri B. Farmaco. 2001